Mijn naam is Mieke Declercq

Ik ben gediplomeerd leerkracht lager onderwijs.  Daarna volgde ik de voorgezette lerarenopleiding ‘zorgverbreding en remediërend leren’. Ondertussen sta ik ruim 14 jaar in het lager onderwijs. Het grootste deel van mijn loopbaan sta ik met veel liefde en plezier voor het eerste leerjaar.  De klas waar heel wat op de kinderen afkomt: lezen, schrijven, rekenen,…

In mijn werk als leerkracht heb ik soms het gevoel dat ik bepaalde kinderen niet ten volle kan helpen.  Ieder jaar opnieuw zie ik kinderen met veel potentie tegen de leermuur aanlopen en ter plaatse blijven trappelen. Hierbij lopen de frustraties van het kind, de ouders, maar ook de school snel op.

Door een dichtbije ervaring zag ik hoe belangrijk het is dat een kind zich lekker in zijn vel voelt, pas dan kan het kind zich verder ontwikkelen. Door deze intensieve en moeilijke ervaring ben ik op zoek gegaan naar adequate hulp en een antwoord op de zin:

“Het zit er wel in,
maar het komt er niet uit?!?”

Sinds die tijd heb ik niet meer stil gezeten. Ik ben heel wat opleidingen en cursussen gaan volgen in België en Nederland en behaalde diverse certificaten op gebied van ‘speciale zorg voor bijzondere kinderen’.

Persoonlijk vind ik het belangrijk om de problematiek van het kind serieus onder de loep te nemen en niet enkel maar een etiket te kleven. Het zoeken naar oorzaken en terugkijken naar het fundament van het kind draag ik hoog in het vaandel.

Dit is dan ook de reden geweest dat ik mijn eigen praktijk ben gestart.

credits

mieke

Gevolgde opleidingen
en cursussen

  • Leerkracht lager onderwijs (18 juni 2004)
  • Voortgezette lerarenopleiding zorgverbreding en remediërend leren (13 juni 2006)
  • Braingym 1.01 (april 2015)
  • Cursussen bij Wendy Peerlings:
    • Lateralisatieontwikkeling bij kinderen in relatie tot leerproblemen (november 2016)
    • Hands-on rekenremediëring – level 1: begeleiderscursus (april 2018)
  • Cursussen bij het CNLS:
    • Visuele screening en training (april 2015)
    • Jamara rekenen (mei 2015)
    • Dominantiematrix (juni 2015)
    • Ruimtelijk zicht en inzicht (december 2015)
    • Woordbeeldtrainer (mei 2017)
  • Rhythmic Movement Training (april 2016)
    • RMTi one – Focus, organisation & comprehension (focus, organisatie & begrip)
    • RMTi two – Emotions, memory & behaviour (emoties, geheugen en gedrag)
    • RMTi three – Reading & writing (lezen en schrijven)
  • MNRI
    • Dynamic & Postural Reflex Pattern Integrate
      (juli 2016)
    • Tactile Integration Program (december 2016)
  • Johansen-IAS training (april 2017)
  • Psychomotorisch leren en remediëren (jaaropleiding 2018-2019)