Johansen-IAS therapie
Introductie
Auditieve verwerkingsproblemen kunnen de ontwikkeling van spraak en taal (lezen en spellen) beïnvloeden, wat kan resulteren in moeilijkheden met het spreken en begrijpen van taal. Dit kan uiteindelijk leer- en gedragsmoeilijkheden tot gevolg hebben.
Vaak kan het gehoorde niet snel en effectief verwerkt worden. Hierdoor is het moeilijk zich in een klaslokaal op de stem van de leerkracht te concentreren, omdat men door andere geluiden in de klas wordt afgeleid. Veel van de uitleg zal verloren gaan. Het is lastig om verschillende of meervoudige opdrachten te kunnen onthouden en dus uit te voeren. Dit heeft gevolgen voor de kwaliteit van het werk. De uitvoering van een taak zal extra veel tijd in beslag nemen en niet precies weergeven wat het kind echt kan.
Terechtwijzende, steeds terugkerende opmerkingen van de leerkracht “Heb je het weer niet gehoord?” of “Luister je wel?” komen frustrerend over als men zijn uiterste best doet om alles te volgen.