Hands-on rekenremediëring®

Veel kinderen op de basisschool hebben moeite met rekenen, ze lopen vaak tegen automatiseringsproblemen aan.  De Hands-on® aanpak voor knelpunten in het rekenen is een unieke, speelse, efficiënte en schematisch manipuleerbare pyschomotorische aanpak.

Elk kind kan rekenen!

Het belangrijkste is dat ze rekenen vanuit hoeveelheden en niet vanuit tellen. Sommigen blijven hangen in het tellen. 

En net dat is – samen met richtings- en automatisatieproblemen – hét knelpunt waar veel rekenproblemen hun oorsprong vinden.

Hands-On® rekenen is gebaseerd op de volgende ervaringen en (wetenschappelijke) inzichten:

  • Hoeveelheden leren herkennen is essentieel voor het getalbegrip.
  • Rekenen en richtingen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
  • Het werkgeheugen schiet vaak tekort bij kinderen met leermoeilijkheden.
  • Stress blokkeert het leren, het geheugen en het welbevinden.
  • Niet elk kind met een dys-label heeft een stoornis. Vaak is er meer leerbaarheid dan het label doet vermoeden.
  • Op de vingers tellen is uit den boze, rekenen met je lichaam en je handen waar je niet eens naar kijkt, een zegen.
  • Rekenmethodes zijn niet de oorzaak van het probleem, maar hebben bij dit kind niet het gewenste resultaat gehad. Er moet eens echt iets anders geprobeerd worden.
  • Kant en klare werkblaadjes werken niet. Kinderen ervaren ze als moeilijk, saai en druk. Sommigen ontwikkelen faalangst en ervaren stress. Het leren verloopt moeilijk en traag. Rekenen wordt een zware dobber en roept enkel negatieve gevoelens op.
    Sommige kinderen hebben oefeningen op maat nodig, aangepast aan hun individuele noden. Vertrekkend vanuit hun eigen kunnen, bouwen we aan hun welbevinden en zelfvertrouwen. Zo staan ze weer open om te leren rekenen.

Hoe werkt Hands-On® rekenen

Onze aanpak vertrekt vanuit een degelijke psychomotorische én didactische observatie.

  • Hoeveelheden leren herkennen
  • Hoeveelheden leren aanvoelen… letterlijk ‘aanvoelen’ met de handen erbij
  • Juiste telrichtingen ontdekken en eigen maken via handelen en ervaren.
  • Splitsingen leren aanvoelen en gebruiken
  • Overbrugging tiental, honderdtal, … leren aanvoelen en gebruiken
  • Hoofdrekenend optellen en daarna aftrekken
  • Maaltafels vanuit wederkerigheid en inzicht
  • Uitbreiding van het geleerde in verticale aanpak doorheen de leerlijnen (E, T, H, D,…, t, h, d vanaf vierde leerjaar)
  • Inzichtelijke aanzet maal- en deeltafels
  • Sterk gestructureerde aanpak in kleine stappen
  • Positiviteit en zelfvertrouwen als uitgangspunt
  • Stressvermindering in het rekenen

Ouder en kind

Alleen kan het kind het niet … zo snel.

De meeste kinderen kunnen hoofdrekenen (optellen en aftrekken) tot zover ze willen na 6 sessies.

Dit is belangrijk voor thuis:

  • 3 keer 5 minuten in het begin
  • nadien dagelijks 15 minuten
  • Je krijgt Hands-On-rekenmaterialen mee van je Hands-On-trainer waarmee je thuis en zelfs in de klas kan werken.

Garanties op het volledig oplossen van het rekenprobleem kan ik eerlijker wijze nooit bieden, maar tot nu toe is de aanpak bij bijna alle kinderen succesvol geweest.

Na elke sessie volgt een gesprek waar uitleg over de gevolgde weg en de vordering van uw kind wordt gegeven.

Daarnaast werk ik met een heen-en weerboekje met tips om thuis uw kind op de passende manier te helpen.

Ook de leerkracht wordt best hiervan op de hoogte gebracht. Zo wordt één leermethode ontwikkeld. Dit is belangrijk voor het leren en vermijden we verwarring.

Wat maakt het uniek?

De Hands-On® methode is een unieke aanpak, gebaseerd op inzicht, handelen en ervaren.  Het is een totaalpakket waarbij inzichten uit de psychomotorische therapie gecombineerd worden met inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk.

Het Hands-On® motto:

Wat al geprobeerd is,
moeten we niet opnieuw doen,
want daarvan weten we al
dat het bij jou niet gewerkt heeft!