Hands-on rekenremediëring®
Veel kinderen op de basisschool hebben moeite met rekenen, ze lopen vaak tegen automatiseringsproblemen aan. De Hands-on® aanpak voor knelpunten in het rekenen is een unieke, speelse, efficiënte en schematisch manipuleerbare pyschomotorische aanpak.
Elk kind kan rekenen!
Het belangrijkste is dat ze rekenen vanuit hoeveelheden en niet vanuit tellen. Sommigen blijven hangen in het tellen.
En net dat is – samen met richtings- en automatisatieproblemen – hét knelpunt waar veel rekenproblemen hun oorsprong vinden.
Hands-On® rekenen is gebaseerd op de volgende ervaringen en (wetenschappelijke) inzichten:
- Hoeveelheden leren herkennen is essentieel voor het getalbegrip.
- Rekenen en richtingen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
- Het werkgeheugen schiet vaak tekort bij kinderen met leermoeilijkheden.
- Stress blokkeert het leren, het geheugen en het welbevinden.
- Niet elk kind met een dys-label heeft een stoornis. Vaak is er meer leerbaarheid dan het label doet vermoeden.
- Op de vingers tellen is uit den boze, rekenen met je lichaam en je handen waar je niet eens naar kijkt, een zegen.
- Rekenmethodes zijn niet de oorzaak van het probleem, maar hebben bij dit kind niet het gewenste resultaat gehad. Er moet eens echt iets anders geprobeerd worden.
- Kant en klare werkblaadjes werken niet. Kinderen ervaren ze als moeilijk, saai en druk. Sommigen ontwikkelen faalangst en ervaren stress. Het leren verloopt moeilijk en traag. Rekenen wordt een zware dobber en roept enkel negatieve gevoelens op.
Sommige kinderen hebben oefeningen op maat nodig, aangepast aan hun individuele noden. Vertrekkend vanuit hun eigen kunnen, bouwen we aan hun welbevinden en zelfvertrouwen. Zo staan ze weer open om te leren rekenen.